نوا آنلاین

ساخت وبلاگ

نوا آنلاین...
ما را در سایت نوا آنلاین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار navaonline بازدید : 180 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 22:21

به گزارش جام جم نوا، احمد محسن پور قادیکلایی در یکم اسفند ماه ۱۳۲۴ در روستای قادیکلای بزرگ قائم شهر به دنیا آمد. از دوران کودکی به کمک پدرش «رحمت» با ساز «للـه‌وا» آشنا شد و بعدها با پیگری مثال‌زدنی ـ که نمونه‌اش در بین انسان‌های روشن‌دل نادر است ـ به نواختن سازهای فلوت و نی‌لبک روی آورد.

در سال ۱۳۴۴ وقتی دوستان نزدیکش تصمیم گرفتند که برای او هدیه‌ای بخردند، جز ویلن هیچ چیز دیگری را برازنده‌ی این هنرمند جوان ندیدند. او نیز پس از دریافت این هدیه‌ی ارزشمند، ابتدا مدت کوتاهی نزد «نور محمد طالبی» و سپس کتاب‌های دوره‌ی هنرستان و ردیف صبا را نزد استادان آن زمان آموخت. با این وجود پس از سال‌ها ساز کمانچه را به دلیل محلی بودنش برگزید.

او در سال ۵۳ ـ ۱۳۵۲ عضو گروه محلی رادیو ساری شد و در سال ۱۳۵۴ به ارکستر ملی فرهنگ و هنر مازندران پیوست. سپس در سال ۱۳۵۶ سرپرست گروه موسیقی محلی اداره‌ی فرهنگ و هنر آن زمان شد، که سرپرستی‌اش را تا سال ۱۳۵۷ ادامه داد.

ایشان در سال ۱۳۶۴ با وجود نابسامانی وضعیت موسیقی کشور و فشارهای بی‌اندازه‌ای که بر روی هنرمندان و نهادهای موسیقی کشور بود، تصمیم به تاسیس فرهنگ‌خانه‌ی مازندران گرفت تا بتواند به آموزش و اشاعه‌ی موسیقی و همچنین پژوهش درباره‌ موسیقی مازندران و حفظ و نشر آن بپردازد.

محسن‌پور نقش ویژه‌ای در احیای موسیقی مازندرانی ایفا کرد به طوری که تاکنون بیش از صد و سی ساعت از موسیقی نواحی مختلف مازندران زیر نظر او گردآوری شد. بخش کوچکی از این ضبط‌ها در سال ۱۳۷۶ در آلبوم «انجمن موسیقی ایران» در قالب شش نوار کاست منتشر شد.

او همچنین با بنیان گذاری گروه موسیقی «شواش» در سال ۱۳۶۷ نقش به سزایی در اشاعه‌ی موسیقی مازنی در سراسر کشور داشت. آلبوم‌های «ابر بیته هوار ـ ۱۳۶۴»، «اِفتاب ته (تیغ آفتاب) ـ ۱۳۶۸»، «بهار مونا ـ ۱۳۶۹»، «مازرونی حال ـ ۱۳۶۶»، «اساره سو ـ ۱۳۷۰»، «شوار ـ ۱۳۷۰»، «بهارانه ـ ۱۳۷۳»، «ماه تَتی ـ ۱۳۷۸»، «دودوک تیکا ـ ۱۳۷۹»، «گِل گِلون ـ ۱۳۸۲»، «طالب زهره ـ ۱۳۸۳»، «لالایی‌های و نوازش‌های مادرانه (مهر خونش) ـ ۱۳۸۷»، «تبری (تک‌نوازی کمانچه) ـ ۱۳۸۵»، «چلچلای سفری ـ ۱۳۸۷»، «روجا (اشعار مازندرانی نیما یوشیج) ـ ۱۳۸۸»، «مَم زمون ـ ضبط ۱۳۸۷ و بهار ۱۳۸۸، انتشار به احتمال قوی اسفند ۱۳۸۹»، «تتی‌وا ـ ضبط اسفند ۱۳۸۸، انتشار به احتمال در سال ۱۳۹۰» و «منور طلا و درویش ـ ضبط موقت آذر ۱۳۸۹، انتشار به احتمال در سال ۱۳۹۰» تنها بخش صوتی فعالیت‌های وی را در بر می‌گیرند.

این استاد موسیقی نواحی امروز ۳۰ دی ماه ۹۴ بر اثر سرطان ریه در زادگاهش دار فانی را وداع گفت.

منبع: خبرآنلاین

- - , .

نوا آنلاین...
ما را در سایت نوا آنلاین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار navaonline بازدید : 165 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 22:21

به گزارش جام جم نوا، گروه موسیقی «دالغا» به سرپرستی چنگیز مهدی پور و خوانندگی ودود موذن تازه ترین کنسرت خود را سه شنبه شب ۲۹ دی ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار کردند.

اجرای گروه «دالغا» با نواختن و خواندن قطعه‌های «موغانا جیران»، «بایات قاجار تصنیفی»، «آی ایشیقیندا» و «نه باغ بیلدی نه ده باغبان» آغاز شد. پس از اجرای این قطعه‌ها ودود موذن گفت:‌ دو سال پیش اجرایی در تبریز داشتیم که تلفیقی از موسیقی عاشیق و موسیقی ردیف دستگاهی بود. آن اجرا مورد استقبال خوبی قرار گرفت و پس از آن بود که با استاد چنگیز مهدی‌پور تصمیم گرفتیم اجرایی در تهران داشته باشیم و اکنون و در این شب در کنار شما هستیم.

در ادامه «ایک باهار گلدی»، «لاله لر»، «تکنوازی بالابان» و «اووشاری» قطعه‌هایی بود که هر کدام حال و هوای خاص خود را داشت. در میانه‌های این اجرا عباس سجادی مجری برنامه‌های هنری و مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران به روی صحنه رفت و گفت: من به واسطه یک اتفاق روی صحنه آمد‌ه‌ام و آن اتفاق تقدیر از دو هنرمندی است که مشعل موسیقی اصیل آذری را روشن نگه داشته‌اند.

سجادی در ادامه از آتش تقی پور و آشیق امران حیدری به عنوان هنرمندان حاضر در سالن برای حضور روی صحنه دعوت کرد تا مراسم تقدیر با حضور آنان انجام شود.

در ادامه از سال‌ها تلاش ودود موذن و چنگیز مهدی‌پور برای زنده‌نگه‌داشتنِ موسیقی آذربایجان و پیشرفت این هنر با اهدای تندیس قدردانی شد.

آتش تقی‌پور پس از این تقدیر پشت تریبون رفت و گفت: قوم آذری تا خواننده‌ای چون ودود موذن دارد هرگز نمی‌میرد. آذری‌ها تا چنین موسیقی پرباری دارند هرگز به سیاهی نمی‌روند و چون ستاره‌ای درخشانند.

ودود موذن در ادامه کنسرت گفت: قطعه‌ای هست که در تمام کنسرت‌هایمان آن را اجرا می‌کنیم. برای این اجرا تصمیم گرفتیم آن را به دلیل تکرارهای زیاد اجرا نکنیم. اما ایمیل‌ها و پیام‌های زیادی به دستمان رسید که از ما خواسته بودند این قطعه را حتما اجرا کنید. ما هم در این لحظه از کنسرت آن را برایتان می‌خوانیم و می‌نوازیم و شما ببینید کدام قطعه است.

با شنیدن نخستین نغمه‌ها مخاطبان فهمیدند که قطعه‌ی «ساری گلین» قرار است اجرا شود، پس با تشویق‌هایشان به استقبال این قطعه رفتند.

«شیروان آشیق ماهنیسی» (بویلانا بویلانا)، «تکنوازی قوپوز»، «کوچه له ره سو سپمیشم»، «آشیق جنون» و «شورماهنیلاری» قطعه‌هایی بودند که براساس بروشور کنسرت تا پایان اجرا شدند ضمن اینکه گروه «دالغا» آخرین قطعه را با ریتمی شاد اجرا کرد.

مجید رحیمی‌پور نوازنده قاوال، آیدین مهدی‌پور نوازنده قوپوز، اکتای زمانی نوازنده قوپوز، آرش سرانی‌آذر نوازنده باس بالابان، عارف مهدی‌پور نوازنده قوشاناغارا، جلیل حمیدی نوازنده بالابان و سرنای، امیرآل نبی نوازنده پرکاشن، یاشار ایمانپور نوازنده قوپوز تاوار و عطا عیوض‌پور نوازنده ویلنسل گروه اجرایی کنسرت «دالغا» را تشکیل می دادند.

منبع: مهر

- - , .

نوا آنلاین...
ما را در سایت نوا آنلاین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار navaonline بازدید : 177 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 22:21

به گزارش جام جم نوا، هر سال در آستانه‌ی فرارسیدن دهه‌ی فجر و برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای هنری، پوسترهایی که برای این رویدادها طراحی شده‌اند، رونمایی می‌شوند تا به‌عنوان نماد هر جشنواره در طول برگزاری آن مورد استفاده قرار گیرند.

معمولا پس از رونمایی از پوسترها شاهد واکنش‌های متفاوتی از سوی هنرمندان و مخاطبان هستیم. واکنش‌هایی که گاه به اعتراض تبدیل می‌شوند و پوستر و نوع طراحی آن را زیر سوال می‌برند. در چند سال گذشته، این‌گونه اتفاق‌ها بیشتر تکرار شده است.

سال گذشته، پوستر طراحی‌شده برای جشنواره تئاتر فجر با انتقادهای شدیدی مواجه شد و امسال نیز پوستر جشنواره فیلم که طرحی از چهره‌ی خسرو شکیبایی بود با حاشیه‌هایی همراه شد.

سبک کاری و سابقه‌ی متفاوت هنرمندانی که برای طراحی این پوسترها انتخاب می‌شوند و برداشت آن‌ها از رویدادهای مورد نظر باعث می‌شود المان‌هایی در طراحی این پوسترها به کار رود و تکنیک‌هایی مورد استفاده قرار گیرد که نتواند جامعه‌ی هنری، بخصوص گرافیست‌ها را راضی کند و طرح نهایی آن‌طور که باید و شاید توجه مخاطبان را جلب نمی‌کند.

امسال با حاشیه‌هایی که برای پوستر جشنواره‌های فیلم فجر به‌وجود آمد، به‌نظر می‌رسد معاونت هنری وزارت ارشاد تصمیم گرفته، به این بحث وارد شود و پوسترهای طراحی‌شده در دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد بررسی و پس از اعمال نظر توسط کارشناسان این دفتر به‌طور رسمی رونمایی شوند.

پیشنهاد انجام این کار توسط معاونت هنری داده شده و پوستر سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر نیز اکنون به دفتر هنرهای تجسمی فرستاده شده است.

هرچند به گفته‌ی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی هنوز شورای خاصی برای این کار تشکیل نشده است، اما معاونت هنری وزارت ارشاد با دادن پیشنهاد بررسی پوسترها، به این موضوع وارد شده و باید دید آیا پوستر دیگر جشنواره‌های فجر هم برای بررسی به دفتر هنرهای تجسمی فرستاده می‌شوند؟

مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این‌باره توضیح داد: ما اعلام آمادگی کرده‌ایم تا هر پوستری که برای جشنواره‌های فجر طراحی می‌شود، در دفتر هنرهای تجسمی مورد نقد قرار گیرد، اما فعلا قرارداد مستقیمی در این زمینه بسته نشده است. ما در مقام کمک و نظر دادن، به این حوزه وارد شده‌ایم.

او اظهار کرد: امیدوارم این اتفاق در دفتر هنرهای تجسمی بیفتد و از دیدگاه‌های اساتید در زمینه‌ی انتخاب پوستر مناسب برای جشنواره‌های فجر استفاده شود.

وی همچنین گفت: پیشنهاد انجام این کار ابتدا از طرف معاونت هنری داده شد. هنوز شورای خاصی برای این کار تشکیل نشده، اما با پیشنهاد معاونت هنری، پوستر سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر به دفتر هنرهای تجسمی فرستاده و پوستر دیگری هم طراحی شده است که در نهایت، یک پوستر به‌عنوان طرح نهایی انتخاب خواهد شد.

ملانوروزی اضافه کرد: ما در دفتر هنرهای تجسمی خوشحال می‌شویم که بتوانیم در این زمینه، همکاری‌های لازم را با جشنواره‌ها داشته باشیم و پوستری انتخاب شود که از نظرهای مختلف برای برگزاری رویدادهای دهه فجر مناسب باشد.

- - , .

نوا آنلاین...
ما را در سایت نوا آنلاین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار navaonline بازدید : 156 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 16:05

ترانه جدید محسن یاحقی با نام خاطرات را با هم بشنویم. نوا آنلاین...
ما را در سایت نوا آنلاین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار navaonline بازدید : 160 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 22:44

به گزارش جام جم نوا، این دی‌وی‌دی دارای 17 قطعه و مربوط به کنسرت سال 1390 تالار وحدت است که پیش از این آلبوم صوتی آن در زمستان 1392 منتشر شد.

«ساز و آواز راست پنجگاه»، «آواز زورق شکسته»، «تصنیف چه آتش‌ها»، «آواز بیات ترک»، «تصنیف بزم تو»، «تکنوازی تار»، «تصنیف نه گریه‌ای»، «تصنیف دلم دیوانه شد»، «آواز گناه عشق»، «قطعه راه‌ها»، «مقدمه دشتی»، «تصنیف دل‌افروزتر از صبح»، «مقدمه اصفهان»، «تصنیف یاران موافق»، «همنوازی کوبه‌ای»، «تصنیف شرم و شوق» و «تصنیف بی‌همگان» قطعات این آلبوم هستند که براساس اشعار سعدی، حافظ، خیام، مولانا، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، محمدعلی بهمنی، عماد خراسانی، ه. ا. سایه، فریدون مشیری و علی غضنفری طراحی و ساخته شده‌اند.

گروه هم‌نوازان حصار شامل علی قمصری، تار، گیتار و دیوان/ نگار خارکن، کمانچه/ لعیا اعتمادی، ویولا/ آتنا اشتیاقی، ویلنسل/ مصباح قمصری، بم کمان/ بهرام آقاخان، گیتار/ حسین رضایی‌نیا، دف، دایره/ همایون نصیری، سازهای کوبه‌ای/ آیین مشکاتیان، تنبک، همایون شجریان را در این کنسرت همراهی کردند.

دی‌وی‌دی تصویری «چه آتش‌ها» به کارگردانی هومن سیاه‌منصوری توسط شرکت فرهنگی و هنری دل آواز منتشر می‌شود.

منبع : فارس

- - , .

نوا آنلاین...
ما را در سایت نوا آنلاین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار navaonline بازدید : 168 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 22:44

« شکوه آفرینش» نام ترانه ای است که علی نفری آن را خوانده است. نوا آنلاین...
ما را در سایت نوا آنلاین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار navaonline بازدید : 162 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 16:06

به گزارش جام جم نوا ، گلن فری روز دوشنبه بر اثر عوارض ناشی از آرتریت روماتوئید، کولیت و ذات‌الریه در نیویورک درگذشت. او 67 ساله بود.

خانواده فری و همکاران او در گروه ایگلز در بیانیه‌ای گفتند: واژه‌ها نه نمی‌تواند غم ما را توصیف کند، نه عشق و احترام ما به همه چیزهایی که او به ما داد.

ایگلز با ترانه‌هایی مانند "هتل کالیفرنیا" یکی از پرطرفدارترین گروه‌های موسیقی دهه 1970 بود. فری در 1971 به همراه دان هنلی، برنی لیدون و رندی مایزنر این گروه را پایه‌گذاری کرد. او با همکاری هنلی "هتل کالیفرنیا" را نوشت و سازنده تعدادی از موفق‌ترین ترانه‌های ایگلز مانند "Heartache Tonight " و "چشمان دروغ‌گو" بود.

بیش از 150 میلیون نسخه از آلبوم‌های ایگلز در سراسر جهان فروخته شده و "هتل کالیفرنیا" یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی است.


گلن فری (نفر دوم از راست) در کنار دیگر اعضای گروه ایگلز

ایگلز یکی از پرقدرت‌ترین گروه‌های راک دهه 1970 بود. آن‌ها شاید دینامیک لد زپلین یا ارتباطات پیچیده فلیت‌وود مک را نداشتند، اما امواج رادیویی را در کنترل خود داشتند. رادیو ای‌ام ترانه‌های موفق ایگلز را که مملو از هارمونی‌های بی‌نقص بود پخش می‌کرد و ایستگاه‌های اف‌ام بخش‌ بیشتری از آلبوم‌های آن‌ها مورد توجه قرار می‌دادند.

فری یکی از ترانه‌سراهای اصلی گروه بود. اگر دان هنلی، پل مکارتنی گروه ایگلز بود، او جان لنون گروه به حساب می‌آمد. او "سخت نگیر" اولین ترانه موفق ایگلز را نوشت، اما ترانه‌های بعدی مانند "Take It To The Limit" و "هتل کالیفرنیا" کارهای گروهی بودند، در حالی که او و هنلی با هم ترانه‌ها را می‌خواندند.

ایگلز در جدول فروش آمریکا پنج تک‌آهنگ شماره یک و چهار آلبوم شماره یک داشت و موفق‌ترین ترانه‌هایشان حدود 30 میلیون نسخه فروش داشتند. ایگلز برنده شش جایزه گرمی هم شد.

فری در 2012 به رولینگ استون گفت: یک جورهایی ذهن آدم را به هم می‌ریزد، اما هر وقت آشغال‌ها را دم در می‌گذارم، کثافت‌کاری‌های سگم را تمیز می‌کنم و بچه‌ها را به مدرسه می‌برم، یادش می‌افتم.

با این حال، این موفقیت‌ها باعث فرو پاشیدن گروه شد. فری همیشه دلیل این جدایی را در دو کلمه توضیح می‌داد: هتل کالیفرنیا. او می‌گفت فشارهای بعد از موفقیت این ترانه گروه را به هم ریخت. هنلی در 1980 جمله معروفی گفت: ایگلز زمانی بازمی‌گردد که جهنم یخ زده باشد. 14 سال بعد در 1994، اعضای ایگلز با تور موسیقی "جهنم یخ زده است" به دنیای موسیقی بازگشتند.

هنلی در واکنش به درگذشت فری در بیانیه‌ای گفت: او برای من مانند یک برادر بود. ما خانواده بودیم و مانند اغلب خانواده‌ها، اختلال‌هایی هم بود، گروهی که ما 45 سال پیش راه انداختیم، هیچ‌وقت از هم نپاشید، حتی در مدت 14 سالی که ایگلز محو بود.

فری بعد از فروپاشی ایگلز در 1980 به تنهایی به فعالیت هنری موفق خود ادامه داد و در 1984 ترانه موفق "The Heat is On" را برای فیلم "پلیس بورلی هیلز" با بازی ادی مورفی نوشت.

اعضای گروه ایگلز قرار بود در 2015 در مرکز کندی تقدیر شوند، اما به خاطر وضعیت سلامتی فری دریافت این جایزه را به تعویق انداختند.

منبع: هنرآنلاین

- - , .

نوا آنلاین...
ما را در سایت نوا آنلاین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار navaonline بازدید : 157 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 16:06

به گزارش جام جم نوا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ هشتمین برنامه «شب آواز ایرانی» با حضور هنرمندان جوان و پیشکسوت عرصه موسیقی، در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم، هنرمندان جوان از جمله علیرضا جعفرزاده و محمد ثابت راد، محمد وزیری، فواد سمیعی و امیرمحمود صفرپور، امیر رفعتی و مهدی مرتضایی، علی رفیعی و فرامرز کلانتری در بخش‌های مختلف به اجرای موسیقی پرداختند و همچنین هنرمندان پیش‌کسوت ساز و آواز استاد حسام الدین سراج، استاد شهرام میرجلالی و استاد داوود یاسری، با اجرای خود،‌ لحظاتی به یادماندنی برای حاضران خلق کردند.

در بخش دیگری از این برنامه،‌ فریدون شهبازیان، آهنگ‌ساز کشورمان، درباره وضعیت موسیقی سخن گفت. وی با اشاره به اینکه بسیاری از اهالی موسیقی نسبت به «موقعیت موسیقی» غفلت کرده‌اند، بیان کرد: در سال های اخیر، موقعیت موسیقی نادیده گرفته شده و تمام حوصله بزرگان این هنر به جای پژوهش در این زمینه، صرف تاریخی موسیقی شده است نه جغرافیای آن. باید اعتراف کنم بزرگوارانی که از هشت سالگی تا پایان تحصیلاتم در موسیقی از آن ها آموخته‌ام نیز در باب موقعیت موسیقی در این سرزمین دست به تحقیق نزده‌اند و این مهم را نادیده گرفته‌اند.

شهبازیان با اشاره به اینکه بی‌گمان تاثیر موسیقی در افکار و علایق مردم یکی از جنبه‌های مهم موقعیت موسیقی است، گفت: آیا ما در راه حفظ و اصالت و والایی موسیقی و ارجمندی آن گام برمی‌داریم یا روز به روز از بار اصالت آن می‌کاهیم و به سوی مقصدی روان هستیم که به مال‌اندوزی می‌انجامد.

این موسیقی‌دان سپس با انتقاد از وضعیت موجود موسیقی، ادامه داد: می دانیم که چند سالی است توجه به موسیقی جوانان با نام موسیقی پاپ شهرت یافته است ولی چون فرهنگ موسیقی ما چندان گسترده نیست و تشخیص خوب و بد برایمان دشوار است، اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، این موسیقی به جای اینکه موجب تهذیب اخلاقی و تقویت فرهنگی شود، موجب سردرگمی خواهد شد. باید بدانیم موسیقی هنگامی می تواند موجب تربیت اخلاقی شود که معنای هر شیوه و شکل آن بر همگان روشن باشد؛ مگر اینکه بپذیریم موسیقی هنری فاقد معنا و مفهوم است و هیچ نقشی در تعالی فرهنگ ندارد که بی‌گمان چنین نیست.

فریدون شهبازیان افزود: این روزها برخی از کسانی که در زنجیره موسیقی اصیل فعالیت می کنند از رواج موسیقی پاپ دلگیر هستند و فکر می کنند این موسیقی ویژه جوانان است که آن ها را در فراموشی نگه داشته است. آن ها می گویند مردم موسیقی سنتی را پس می‌زنند، به دلایلی از جمله اینکه شاید تکراری است. اما مگر هر چیزی که مکرر شد ملال آور است؟ دیوان حافظ تمام عمر با ماست و هر سخن نامکرر آن را مکرر در مکرر می خوانیم و لذت می بریم. باید بدانیم اگر گاهی ملودی یا موتیف های جذاب در موسیقی می شنویم برگرفته از موسیقی محلی یا ملی است.

وی در ادامه با بیان اینکه این روزها در موسیقی پاپ نیز این تکراری‌ بودن ها احساس می شود، گفت: متاسفانه معدود کارهای ارزشمندی هم که در این زمینه منتشر می شود نمی تواند بی هویتی بقیه را جبران کند و دریغ از نغمه‌ای که به جان بنشیند و ماندگار شود.

این استاد پیشکسوت هنر موسیقی با بیان این هشدار که «خطر بیخ گوش ما است»، ادامه داد: با کمال تاسف باید هشدار بدهم که در خانه‌ها وضعیت خوبی از نظر موسیقی وجود ندارد. موسیقی وارداتی به وفور و تا سرحد مسمومیت ذهنی از سوی فرزندانمان مصرف می شود و باید برای این موضوع فکری کنیم.

وی سپس به ویژگی‌های موسیقی کشورمان پرداخت و گفت: اجرای بداهه نوازی و بداهه خوانی بسیار کار سختی است. بداهه نوازی در موسیقی ملل دیگر نیز وجود دارد اما بداهه خوانی در جهان منحصر به ماست و باید به آن ببالیم.

این آهنگساز با بیان اینکه اجازه ندهیم منافع شخصی ما موجب تخریب فرهنگی موسیقی شود، تاکید کرد: متاسفانه این روزها هرکسی که می‌تواند به زحمت صدای سازی را درآورد، ادعای آهنگسازی می‌کند و هرکس بتواند فواصل موسیقی را تمیز بخواند ادعای خوانندگی دارد و همین طور در ترانه‌سرایی این وضعیت وجود دارد.

شهبازیان با ابراز خرسندی از اجرای برنامه شب آواز ایرانی از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری تاکید کرد: شاید بتوان امیدوار بود جوان‌هایی که با اشتیاق و انگیزه در زمینه موسیقی ملی کار می‌کنند، در آینده، فرهنگ و هنر این سرزمین را سامان ببخشند و برنامه‌هایی مانند شب آواز ایرانی می‌تواند بستر مناسبی برای این سامان‌دهی باشد. من وقتی به اینجا آمدم از سالن، جمعیت حاضر و امکانات موجود شگفت‌زده شدم و جوانان باید قدر این امکان را بدانند؛ چرا که برای من و بسیاری از دوستان من، هرگز فرصتی مهیا نشد که در سن و سال جوانانی که اینجا اجرای موسیقی داشتند، بتوانم روی صحنه باشم و کارم را برای مردم عرضه کنم.

- - , .

نوا آنلاین...
ما را در سایت نوا آنلاین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار navaonline بازدید : 167 تاريخ : دوشنبه 28 دی 1394 ساعت: 21:17

نشست خبری جشنواره موسیقی فجر نوا آنلاین...
ما را در سایت نوا آنلاین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار navaonline بازدید : 180 تاريخ : دوشنبه 28 دی 1394 ساعت: 21:17

به گزارش جام جم نوا، این آهنگساز و رهبر ارکستر درباره اجرایش توضیح داد: خوشحالم که قرار است ارکستر ملی را رهبری کنم، زیرا بسیاری از دوستان قدیمی‌ام در آن ارکستر ساز می‌زند و وقتی آقای فخر‌الدینی برای این اجرا از من دعوت کرد، از آن استقبال کردم.

او ادامه داد: من در این اجرا، آثار خودم را رهبری خواهم کرد. قرار است قطعاتی را مانند سوییت «آرارات» که روایتی از فرود آمدن کشتی حضرت نوح (ع) بر خشکی است، اجرا کنم. من از بچگی داستان حضرت نوح (ع) را دوست داشتم، برای همین وقتی بزرگ شدم قطعه‌ای را برای او در هفت قسمت نوشتم.

وی گفت: بخش دیگری از این اجرا، به لاوسانگ‌هایم اختصاص دارد؛ من تعداد زیادی لاوسانگ نوشته‌ام که قرار است 9 قطعه از آن‌ها را با ارکستر ملی اجرا کنم. «پردیس و پریسا» قطعه دیگری است که در جشنواره فجر از من خواهید شنید. البته کار جدید دیگری هم نوشته‌ام که «سلام» نام دارد. این قطعه نیز توسط ارکستر ملی اجرا می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که چرا این قطعات را با ارکستر ملی اجرا می‌کند و نه با ارکستر سمفونیک تهران، توضیح داد: ارکستر ملی تفاوت زیادی با ارکستر سمفونیک ندارد، نوازندگان و سازها یکی است و سازهای بادی هم در ارکستر ملی هستند. ارکستر ملی در واقع یک ارکستر سمفونیک است.

چکناواریان در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط برای اجرای «سمفونی تختی» فراهم شده است؟ گفت: سمفونی تختی اثر بزرگی است و آن را برای ارکستر بزرگ و گروه کُر نوشته‌ام. برای این اجرا، شرایط فراهم نشده، اما قطعا در آینده آن را اجرا خواهم کرد.

این آهنگساز بیان کرد: ارکستر ملی سطح بالایی دارد، نوازندگان قدیمی در آنجا ساز می‌ز‌نند و من هیچ مشکلی با این ارکستر نخواهم داشت. ارکستر سمفونیک هم ارکستر خوبی است که اجراهای روتین خودش را دارد.

چکناواریان در پاسخ به این پرسش که آیا برای رهبری ارکستر سمفونیک از او دعوت شده است؟ اظهار کرد: بله، از من دعوت شد، اما من زمان مناسبی نداشتم. اگر اجرا در زمان مناسبی باشد، قطعا آن را خواهم پذیرفت.

او با بیان این‌که خیلی خوب است ارکسترها، بخشی را به اجرای قطعات آهنگسازان ایرانی اختصاص دهند، افزود: خیلی خوب است که قطعات آهنگسازان ایرانی، چه آن‌ها که در زمینه موسیقی کلاسیک و چه آن‌ها که در زمینه موسیقی ایرانی فعالیت می‌کنند، اجرا شود.

این آهنگساز و رهبر ارکستر در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر با خوانندگان ایرانی همکاری نمی‌کند؟ بیان کرد: خوانندگان ایرانی عادت به آزاد خواندن دارند. خوانندگان سنتی ایرانی با یک آنسامبل پنج نفره روی صحنه می‌روند و شرایط خاص خود را دارند؛ اما موسیقی کلاسیک قانونمند است و این‌طور نیست. هیچ ارتشی در دنیا وجود ندارد که نظم ارکستر سمفونیک را داشته باشد، البته همکاری من با شهرام ناظری یک همکاری فوق‌العاده بود و ما با هم اجرای بسیار خوبی داشتیم.

چکناواریان که صبح 28 دی‌ماه در راستای برگزاری نشست‌های سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت سخن می‌گفت، اضافه کرد: سه چیز برای من همیشه مایه الهام بوده است، موسیقی زورخانه‌ای، موسیقی کلیسایی و موسیقی محرم. من با این سه موسیقی بزرگ شده‌ام و شما این سه تم را در تمام آثار من پیدا می‌کنید. این امضای شخصی من است و همیشه از این سه فرهنگ موسیقایی بهره برده‌ام.

منبع: ایسنا

- - , .

نوا آنلاین...
ما را در سایت نوا آنلاین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار navaonline بازدید : 158 تاريخ : دوشنبه 28 دی 1394 ساعت: 21:17